L’illa dels 5 fars: Cinc fars, cinc claus per a la Comunicació

Quan vaig anar a Mallorca l’Ignasi em va deixar un llibre que va dir que m’agradaria: “L’Illa dels 5 fars” de Ferran Ramon-Cortés. El subtítol del llibre és “un recorregut per les claus de la comunicació”. L’autor identifica 5 claus que poden fer que els nostres missatges arribin amb claredat i efectivitat a aquells a qui ens dirigim. Jo acabava de fer la xerrada del congrès de les Jornades d’Enginyeria de l’Aigua i em va semblar molt adient i també vaig aprendre molt.

En començar-lo a llegir em vaig adonar que és un recorregut per cada cada una de les 5 claus de la comunicació  i que cadascuna es personificava amb un dels 5 fars de Menorca, “cinc claus senzilles per aconseguir un únic objectiu; millorar la nostra comunicació i fer-la més memorable, persuassiva i convincent”..

Em va semblar un llibre de gran interès per a tots aquells que de tant en tant, ens plantegem problemes relacionats amb la comunicació, ja sigui interpersonal, en grup, xerrades de congresos, comunicadors o inter-empreses.

Aquesta setmana passada va començar com un viatget de les vacances d’estiu, però tot i que en principi només en volia veure algun… es va acabar convertint en una mena de missió visitar-los tots! sobretot després del 3r que em vag picar i ho volia aconseguir! i sí!!! al final vaig aconsegur veure’ls tots.

Molts no ho sabreu però conduïr no és que m’agradi massa (ni em fa gaire gràcia) i menys quan es tracta d’un lloc on no he estat mai, amb un cotxe que mai he conduït (i sense direcció assistida!!!) i fent més quilòmetres dels que estic acostumada. Estic contenta de dir que vaig arribar conduïnt a cada un dels 5 punts, 5 fars, on volia anar i que (us semblarà una tonteria) però n’estic orgullosa: primer pel que significa, segon per haver-ho aconseguit i tercer per les claus que em va anar recordant cada un d’ells.

Segons l’autor aquestes cinc claus són:

1. Far de Favàritx: Un únic i gran missatge, tant rellevant, que trenca la màgia de la distància. Quan volem dir massa coses correm el risc que no n’arribi cap amb claredat. L’objecte de la comunicació és transmetre UNA idea.

1.favàritx

Al Far de Favàritx

2. Far de Punta Nati: Un llenguatge senzill i eficaç per a la nit dels navegants. Tenint en compte que el missatge que val és el que capta la gent. El primer que hem de pensar és que la gent mai entén exactament el que nosaltres volem dir-los, i que el que compta és el que ells entenen.  Un llenguatge que connecti: El llenguatge ha d’adaptar-se al auditori, ja que significa haver pensat en aquella persona a qui va dirigit el missatge. No només es tracta del vocabulari, sinó que també s’han d’adaptar els exemples, les situacions, els ritmes… Connecta i comparteix els teus coneixements i experiències amb un llenguatge adient per als teus oients.

13574_10151531080192133_952495340_n

Al Far de Punta Nati

3. Far de Cap de Cavalleria: Comuniquem el que sentim, i el que sentim no pot amagar-se. Convidant en lloc d’intentar convèncer – El nostre objectiu és mostrar-nos convençuts, contagiar entusiasme. I fer que la gent vingui a nosaltres en comptes d’arrossegar-la cap a nosaltres, com fem sovint. I tot plegat, essent capaços de moure emocions – Les coses que tan sols entenem, les oblidem. Les coses que, a més d’entendre, les sentim, les recordem per sempre. La veu és el reflex del que sents. No canviïs la veu, canvia el que sents…

2.cavalleria

Al Far de Cap de Cavalleria

4. Far de l’Illa de l’Aire: Un missatge que convida a acostar-s’hi. Explicat de forma memorable – Perquè la gent recordi el nostre missatge l’hem de fer especialment interessant.  Amb un llenguatge que connecti – El llenguatge que triem per a la nostra comunicació no ha de venir determinat per nosaltres mateixos, ha de dependre d’aquells a qui va dirigit el missatge. Cal seduïr a l’oient.

5.illadelaire

Al Far de l’Illa de l’Aire

5. Far del Cap Artrutx: La distància més curta entre l’home i la veritat és un conte.  I això ho podem aconseguir a través de les històries i les metàfores. La informació és difícil d’assimilar, només arriba a qui té molt interès. És necessari utilitzar recursos com les històries, les metàfores, el conte i les anècdotes per tal de fixar les idees i aconseguir que el propi missatge brilli entre els altres.

3.Artrutx

Al Far d’Artrutx

Tinc apuntades algunes de les frases del llibre que em van agradar:

– “Parla només si el que has de dir es millor que els silenci.”

– “Són els sentiments els que determinen el to de la nostra veu.”

– “Comuniquem el que sentim. I el que sentim no es pot amagar.”

– “Comunicar no és arrossegar ni empènyer, es convidar.”

– “Donar informació i comunicar són dos conceptes absolutament diferents.”

– “Els sentiments tenen la capacitat de colpir-nos molt. I el que sentim molt endins nostre, no arribem a oblidar-ho mai.”

I la meva preferida que espero no oblidar mai:

“La vida es viu amb el cor, no amb el cap.”

PODEU COMPRAR EL LLIBRE AQUÍ (menys de 10 euros!):

http://www.casadellibro.com/libro-l-illa-dels-5-fars/9788498092066/1956657

http://www.grup62.cat/llibre-lilla-dels-5-fars-93852.html

Aquest post el dedico a l’Ignasi Bosch que em va descobrir i deixar el llibre; a la Sole i la Belén per acompanyar-me en l’aventura Menorquina i a l’Ignasi Corney (que sé que aquests temes t’encanten!!).

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s